Rehabilitation Problem Solving formulier: verschil tussen versies
Geen bewerkingssamenvatting |
kGeen bewerkingssamenvatting |
||
(5 tussenliggende versies door 4 gebruikers niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
Het Rehabilitation Problem Solving formulier (RPS-formulier) is door [http://www.ptjournal.org/cgi/content/abstract/82/11/1098 Steiner en collegae] ontwikkeld. Het biedt hulpverleners in de gezondheidszorg (bv. fysiotherapeuten) de gelegenheid om het gezondheidsprobleem van een patiënt overzichtelijk in een schema uit te schrijven. Het RPS-formulier is gebaseerd op de 'International Classification of Functioning, Disability and Health' ([http://www.rivm.nl/who-fic/icf.htm ICF]). | |||
Het Rehabilitation Problem Solving formulier (RPS-formulier) is door [http://www.ptjournal.org/cgi/content/abstract/82/11/1098 Steiner en collegae] ontwikkeld. Het biedt hulpverleners in de gezondheidszorg (bv. fysiotherapeuten) de gelegenheid om het gezondheidsprobleem van een patiënt overzichtelijk in een schema uit te schrijven. Het RPS- | |||
Het kan gebruikt worden om de relaties tussen de verschillende ICF domeinen te beschrijven. De invloed van bijvoorbeeld een ziekte of aandoening op de activiteiten en participatie van een patiënt kan worden aangegeven. Ook omgevingsfactoren en persoonlijke factoren kunnen in het RPS-formulier geplaatst worden. | Het kan gebruikt worden om de relaties tussen de verschillende ICF domeinen te beschrijven. De invloed van bijvoorbeeld een ziekte of aandoening op de activiteiten en participatie van een patiënt kan worden aangegeven. Ook omgevingsfactoren en persoonlijke factoren kunnen in het RPS-formulier geplaatst worden. | ||
De uitkomsten van de anamnese en het lichamelijke onderzoek kunnen samen met de gebruikte meetinstrumenten in het daaarbij behorende ICF-domein worden geplaatst. | De uitkomsten van de anamnese en het lichamelijke onderzoek kunnen samen met de gebruikte meetinstrumenten in het daaarbij behorende ICF-domein worden geplaatst. | ||
Regel 9: | Regel 6: | ||
Het formulier kent een bovenste en onderste helft. In de bovenste helft kunnen de gevolgen van een ziekte/aandoening op de ICF domeinen 'functie en anatomische eigenschappen', 'activiteiten' en 'participatie' worden aangegeven. In de onderste helft kunnen 'omgevingsfactoren' en de 'persoonlijke factoren' die een rol spelen worden weergegeven. In dit oorspronkelijke formulier is alleen in de bovenste helft onderscheidt mogelijk tussen opvattingen die de patiënt heeft of die de fysiotherapeut heeft. | Het formulier kent een bovenste en onderste helft. In de bovenste helft kunnen de gevolgen van een ziekte/aandoening op de ICF domeinen 'functie en anatomische eigenschappen', 'activiteiten' en 'participatie' worden aangegeven. In de onderste helft kunnen 'omgevingsfactoren' en de 'persoonlijke factoren' die een rol spelen worden weergegeven. In dit oorspronkelijke formulier is alleen in de bovenste helft onderscheidt mogelijk tussen opvattingen die de patiënt heeft of die de fysiotherapeut heeft. | ||
Er is een aangepaste versie van het RPS-formulier van [http://www.ziekteperceptie.nl/RPS_form.doc de Raaij]. Daarin kan ook in de onderste helft een onderscheidt gemaakt worden tussen opvattingen | Er is een aangepaste versie van het RPS-formulier van [http://www.ziekteperceptie.nl/RPS_form.doc de Raaij]. Daarin kan ook in de onderste helft een onderscheidt gemaakt worden tussen opvattingen van de patiënt en die van de fysiotherapeut. | ||
[[Afbeelding:RPS-formulier.JPG|thumb|RPS-formulier]] | [[Afbeelding:RPS-formulier.JPG|thumb|RPS-formulier]] | ||
Regel 28: | Regel 25: | ||
- inzichtelijk maken van het klinisch redeneren | - inzichtelijk maken van het klinisch redeneren | ||
([http://www.ptjournal.org/cgi/reprint/84/4/312]) | ([http://www.ptjournal.org/cgi/reprint/84/4/312 Edwards et al 2004]) | ||
- klinische besluitvorming | - klinische besluitvorming | ||
Regel 35: | Regel 32: | ||
'''Formulieren in PDF-formaat:''' | '''Formulieren in PDF-formaat:''' | ||
[http:// | [http://fys.io/rps-formulier Niet aangepaste versie] | ||
[http:// | [http://fys.io/rps-formulier Aangepaste versie] | ||
'''Formulieren in WORD-formaat:''' | '''Formulieren in WORD-formaat:''' | ||
[http:// | [http://fys.io/rps-formulier Niet aangepaste versie] | ||
[http:// | [http://fys.io/rps-formulier Aangepaste versie] |
Huidige versie van 3 apr 2015 om 20:31
Het Rehabilitation Problem Solving formulier (RPS-formulier) is door Steiner en collegae ontwikkeld. Het biedt hulpverleners in de gezondheidszorg (bv. fysiotherapeuten) de gelegenheid om het gezondheidsprobleem van een patiënt overzichtelijk in een schema uit te schrijven. Het RPS-formulier is gebaseerd op de 'International Classification of Functioning, Disability and Health' (ICF). Het kan gebruikt worden om de relaties tussen de verschillende ICF domeinen te beschrijven. De invloed van bijvoorbeeld een ziekte of aandoening op de activiteiten en participatie van een patiënt kan worden aangegeven. Ook omgevingsfactoren en persoonlijke factoren kunnen in het RPS-formulier geplaatst worden. De uitkomsten van de anamnese en het lichamelijke onderzoek kunnen samen met de gebruikte meetinstrumenten in het daaarbij behorende ICF-domein worden geplaatst.
Het formulier kent een bovenste en onderste helft. In de bovenste helft kunnen de gevolgen van een ziekte/aandoening op de ICF domeinen 'functie en anatomische eigenschappen', 'activiteiten' en 'participatie' worden aangegeven. In de onderste helft kunnen 'omgevingsfactoren' en de 'persoonlijke factoren' die een rol spelen worden weergegeven. In dit oorspronkelijke formulier is alleen in de bovenste helft onderscheidt mogelijk tussen opvattingen die de patiënt heeft of die de fysiotherapeut heeft.
Er is een aangepaste versie van het RPS-formulier van de Raaij. Daarin kan ook in de onderste helft een onderscheidt gemaakt worden tussen opvattingen van de patiënt en die van de fysiotherapeut.
Wat kun je ermee
Het RPS-formulier is een hulpmiddel in te zetten voor verschillende doelen:
- bespreken van casuïstiek
- multi- en interdisciplinaire overleg
- formuleren van behandeldoelstellingen
- formuleren van onderzoeksvraag voor wetenschappelijk onderzoek
- inzichtelijk maken van het klinisch redeneren (Edwards et al 2004)
- klinische besluitvorming
Formulieren in PDF-formaat:
Formulieren in WORD-formaat: