Rehabilitation Problem Solving formulier: verschil tussen versies

Uit FysioPedia
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Geen bewerkingssamenvatting
Geen bewerkingssamenvatting
Regel 11: Regel 11:




'''Wat kun je ermee tekst'''
'''Wat kun je ermee'''


Het RPS-formulier is een hulpmiddel in te zetten voor verschillende doelen:
Het RPS-formulier is een hulpmiddel in te zetten voor verschillende doelen:

Versie van 15 jun 2007 08:33

--Edwin de Raaij 21 jan 2007 19:09 (CET)


Het Rehabilitation Problem Solving formulier (RPS-formulier) is door Steiner en collegae ontwikkeld. Het biedt hulpverleners in de gezondheidszorg (bv. fysiotherapeuten) de gelegenheid om het gezondheidsprobleem van een patiënt overzichtelijk in een schema uit te schrijven. Het RPS-foprmulier is gebaseerd op de 'International Classification of Functioning, Disability and Health' (ICF). Het kan gebruikt worden om de relaties tussen de verschillende ICF domeinen te beschrijven. De invloed van bijvoorbeeld een ziekte of aandoening op de activiteiten en participatie van een patiënt kan worden aangegeven. Ook omgevingsfactoren en persoonlijke factoren kunnen in het RPS-formulier geplaatst worden.


Het formulier kent een bovenste en onderste helft. In de bovenste helft kunnen de gevolgen van een ziekte/aandoening op de ICF domeinen 'functie en anatomische eigenschappen', 'activiteiten' en 'participatie' worden aangegeven. In de onderste helft kunnen 'omgevingsfactoren' en de 'persoonlijke factoren' die een rol spelen worden weergegeven. In dit oorspronkelijke formulier is alleen in de bovenste helft onderscheidt mogelijk tussen opvattingen die de patiënt heeft of die de fysiotherapeut heeft.

Er is een aangepaste versie van het RPS-formulier van de Raaij waarin in de onderste helft ook een onderscheidt kan worden gemaakt tussen opvattingen die de patiënt heeft of die van de fysiotherapeut.


Wat kun je ermee

Het RPS-formulier is een hulpmiddel in te zetten voor verschillende doelen: - interdisciplinaire overleg - formuleren van behandeldoelstellingen - formuleren van onderzoeksvraag voor wetenschappelijk onderzoek