Hallux valgus: verschil tussen versies

(New page: '''Hallux valgus''' is een afwijking aan de gewrichten van de grote teen. Het middenvoetsbeen van de grote teen staat naar mediaal maar de teen zelf staat naar lateraal gedraa...)

Geen bewerkingssamenvatting

Regel 2: Regel 2:

Het middenvoetsbeen van de grote teen staat naar [[mediaal]] maar de teen zelf staat naar [[lateraal]] gedraaid. Hierdoor ontstaat een knobbel aan de zijkant van de voet bij het begin van de teen. Deze knobbel kan leiden tot [[beursitis]], een ontsteking. Hallux valgus kan het gevolg zijn van een [[spreidvoet]], aangeboren aanleg of het dragen van hoge hakken. Behandeling is niet noodzakelijk maar bij pijnklachten of last kan dit wel wenselijk zijn. Belangijkste behandeling bestaat uit goed schoeisel, maar chirurgie is ook een optie.
[[Anastasia Romanov]] leed aan hallux valgus aan beide voeten.

==Externe link==

Huidige versie van 6 feb 2007 om 19:10

Hallux valgus is een afwijking aan de gewrichten van de grote teen.

Het middenvoetsbeen van de grote teen staat naar mediaal maar de teen zelf staat naar lateraal gedraaid. Hierdoor ontstaat een knobbel aan de zijkant van de voet bij het begin van de teen. Deze knobbel kan leiden tot beursitis, een ontsteking. Hallux valgus kan het gevolg zijn van een spreidvoet, aangeboren aanleg of het dragen van hoge hakken. Behandeling is niet noodzakelijk maar bij pijnklachten of last kan dit wel wenselijk zijn. Belangijkste behandeling bestaat uit goed schoeisel, maar chirurgie is ook een optie.

Externe link